Historia kostki brukowej jest dość ciekawa. Pomysł układania ciasno dopasowanych elementów chodnikowych na podłożu ziarnistym sięga czasów starożytnych.
Minojczycy zbudowali pierwsze chodniki segmentowe w 5000 r. p.n.e. Ale era rzymska, która rozpoczęła się około 2000 lat temu, to okres, w którym budowa chodników stała się zorganizowana i skrupulatna. Rzymianie zbudowali sieć dróg o długości 50 000 mil, które przetrwały duży ruch i trudne okoliczności dzięki bezpłatnej sile roboczej i militarnej; z których niektóre są nadal w użyciu.
Co zaskakujące, w ciągu ostatnich 2000 lat nie nastąpił żaden znaczący postęp w budownictwie drogowym. Uwaga poświęcona projektowi i budowie, które są niezbędne dla podjazdu Pavire, jest powodem, dla którego rzymskie drogi przetrwały tak długo.
Historia kostki brukowej. DLACZEGO TECHNOLOGIA RZYMSKA JEST TAK WYJĄTKOWA?
Kompozycje chodnikowe sprzed dwóch tysięcy lat i dzisiaj mają wiele rażących podobieństw. Droga rzymska miała trzy odrębne warstwy.
Agger lub „fundament” był terminem używanym do opisania warstwy podstawowej nawierzchni. Podstawę tę wykonano z warstwy „gruzu”, na której ułożono kamienie w sposób umożliwiający odpowiedni drenaż.
Następnie zbudowano „rudus”, czyli środkową warstwę drogi. Materiał ten był staranniej ułożony, ciasno upakowany, a czasem składał się z wielu warstw. Ta środkowa warstwa często składała się z piasku i żwiru, czasem w połączeniu z gliną, która nadawała drodze wytrzymałość na rozciąganie.
Trzecia i ostatnia warstwa, czyli „pavimentum”, została umieszczona na tych dwóch. Najtwardszym dostępnym wówczas kamieniem był silex, który łatwo było zlokalizować w Rzymie i występował w ogromnych, asymetrycznych, wielokątnych blokach. Większość jezdni miała po obu stronach krawężniki, które utrzymywały chodnik na miejscu.
WTEDY I TERAZ
Pavire buduje Twój nowy podjazd z tych samych trzech warstw, co Rzymianie, z tego samego powodu: niezrównanej trwałości.
Możesz się zrelaksować, wiedząc, że koncepcje, które Rzymianie wymyślili i wykorzystali do budowy dróg, które przetrwały próbę czasu przez tysiąclecia, są takie same, jak przy budowie nowego podjazdu.
Sprawdź także inne nasze artykuły:
- Jak są tworzone rynny betonowe w skateparku?
- Betonowe donice
- Beton zimą
- Dom z betonu czy z drewna?
- Farba do betonu garaż